Op de korte termijn kan stress over het algemeen niet veel kwaad. Veel mensen met kortdurende stressklachten voelen zich even wat prikkelbaarder, schieten sneller uit hun slof dan ze willen, prikkels uit de omgeving zijn al snel te veel. Ook kun je last krijgen van onder andere maag- en darmklachten en hoofdpijn. Op de langere termijn kan stress echter leiden tot hartaandoeningen, maagzweren en een te hoge bloeddruk. Ook kan het leiden tot slaapklachten en depressieve klachten. Het is daarom belangrijk om kortdurende stressklachten op tijd te herkennen, om te voorkomen dat ze chronisch worden.

Naast reguliere manieren om stressklachten te verlagen, zijn er alternatieve geneeswijzen om met stress om te gaan, zoals aromatherapie. Aromatherapie is gebaseerd op het therapeutisch gebruiken van etherische oliën van planten, kruiden en bloemen. Etherische oliën kunnen een positief effect op diverse gezondheidsklachten hebben. Aromatherapie kan toegepast worden door middel van massage met de etherische olie, maar ook door verstuiven of verdampen van de olie. De olie kan via de huid en het reuksysteem in het lichaam opgenomen worden. Wist je dat aromatherapie een gunstig effect op stress kan hebben?

Bij Taiwanese leraren bleek een etherische olie de hartslag van de leraren te verlagen (een hoge hartslag is een indicatie van stress), terwijl de placebo geen effect had. Uit een onderzoek onder een zeer beperkt aantal proefpersonen (13 vrouwen en 1 man) bleek dat het inhaleren van een mix van essentiële oliën een sterker positief effect had op de mate van ervaren mentale vermoeidheid/burnout dan een placebo.