Hoe werkt geur?

Welke van onze 5  zintuigen zou het meest onze herinneringen kunnen triggeren? Onze stemming kunnen verbeteren? Zelfs onze gedachten en emoties kunnen beïnvloeden?  Het enig juiste antwoord is onze “reukzin”. In tegenstelling tot de andere zintuigen is onze reukzin 24 uur per dag in touw. Dat is iets waar we eigenlijk niet bij stilstaan. Elke dag ademen we immers 2.340 keer in en uit en inhaleren we daarmee 238 kubieke meter lucht. Bij elke ademhaling worden onze geurreceptoren overstroomt met informatie over de omgeving waarin wij verblijven; geuren van plezier, bewustzijn, gevaar, aantrekking. Wist je dat wij in staat om ongeveer 10.000 verschillende geuren te onderscheiden?

Baby’s en kinderen hebben een zeer gevoelige reukzin. Baby’s van 6 weken oud kunnen hun moeder herkennen aan de geur. De geur is de eerste geheime liefdesband in ons leven, het verbindt moeder en kind op wonderbaarlijke wijze. Geuren voeden ons op en leren ons over onze omgeving: aangename dingen en onaangename dingen, gevaarlijke en prettige zaken worden als geurherinneringen in onze hersenen opgeslagen. Wist je dat de periode vanaf de geboorte totdat een kind zes jaar wordt, de belangrijkste periode is om een geheugen voor geuren op te bouwen?

Ruiken doe je met je hersenen

Net als zien, horen, voelen en proeven beleef je ruiken pas, als de geursignalen de hersenen hebben bereikt. Geuren lossen op in het reukslijmvlies. Vervolgens worden ze via het reukepitheel, dat zich aan de binnenkant van de neus bevindt, opgenomen. Onze zenuwbanen zorgen daarna voor het vervoer van de geuren naar ons limbisch systeem in de hersenen. Het limbisch systeem in onze hersenen is verantwoordelijk voor onze emoties, motivatie en geheugen. Doordat de neus rechtstreeks is verbonden met het limbisch systeem, hebben geur-ervaringen het sterkste, meest directe effect op onze emoties. Sterker dan wat we zien of horen. Wist je dat 75% van onze emoties wordt bepaald door wat we ruiken? 

Bepaalde geuren zijn in staat om onze stemmingen te verbeteren en ons humeur een boost geven. Denk maar eens aan de geur van verse bloemen, appeltaart, sauna, schoon wasgoed. Maar geuren kunnen ook meteen een gevoel oproepen en een lichamelijke reactie geven, zonder dat we ons er bewust van zijn. Ons hart kan sneller gaan kloppen of we kunnen klamme handen krijgen, bijvoorbeeld bij een steriele, klinische geur. Maar geuren worden ook al heel lang gebruikt om gedrag te beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld in geurmarketing. Marketing met geuren wordt dan ook gezien als hét nieuwe middel om een emotionele binding met de klant te krijgen. Het is juist die emotionele binding die zo waardevol is in een sterk concurrentiele markt. Je wilt je klanten of patiënten een fijn, ontspannen en welkom gevoel geven toch? 

 

Gratis geuradvies!

  1. Ben je werkzaam in een kinderdagverblijf, kinderkliniek, kinderpraktijk, consultatiebureau, verloskundigenpraktijk, basisschool of werk je op een andere manier met baby’s, kinderen of zwangeren?
  2. En heb je interesse in geuren en aromatherapie?

Als jij op deze twee vragen “ja” kan antwoorden plan dan jouw gratis adviesgesprek waarin we samen gaan bespreken hoe je aromatherapie kunnen inzetten, welk doel je wilt bereiken en welke etherische oliën hier het beste bij passen.